Jsou první investicí slavného amerického Plug and Play v Česku, ke spolupráci získali zástupce největších technologických firem světa a za pouhý rok dokázali dojít od nápadu ke globálnímu produktu. Zakladatelé Talkbase Klára Losert a Roman Nguyen popisují, jak se jim v řádu měsíců povedlo vytvořit první komplexní nástroj pro budování komunit.

Talkbase posouváte velmi cílevědomě kupředu. Kde jste získali podnikatelské zkušenosti?
K: Já jsem pracovala v několika českých i amerických startupech, z nichž dva prošly Y Combinatorem. Většinou jsem byla první člověk, kterého si foundeři najali, takže jsem měla na starosti prakticky všechno kromě technických věcí. Řešila jsem operations, HR, finance, právo, sales, marketing nebo právě komunity. Mnoha startupům jsem také dělala konzultace. V posledních pěti firmách jsem pracovala přímo pod CEO, kteří na mě delegovali hodně operativy. Dělala jsem za ně všechno možné, od pitch decku až poreporty pro investory.

R: Já to mám podobně, moje pracovní zkušenosti jsou vlastně jenom ze startupů a i já byl většinou jeden z prvních zaměstnanců. Mám technický background, ale vždycky mě zajímal i vhled do produktu a fungování firem. Ve startupech se toho hodně děje a člověk toho musí hodně umět. Tu dynamiku mám naučenou, vím, co je dobré a čemu je potřeba se vyhnout, prošel jsem škálováním od tří lidí do stovky. S Klárou jsme oba toužili naše zkušenosti zužitkovat a nebýt vždy jen prvním zaměstnancem, ale rovnou zakladatelem. Jednou na mě vysypala svůj nápad a od té doby na něm pracujeme.

Jak jste našli příležitost zrovna ve správě komunit?
K: Když jsem před pár lety nastoupila do svého prvního mladého startupu, chtěla jsem se spojit s dalšími startupisty, abych se od nich mohla učit, jak na to. Založila jsem proto komunitu, kterou nakonec po nějaké době koupil CzechCrunch. Později jsem péči o komunity měla na starosti i v Deepnote nebo Gather. Uvědomila jsem si při tom, jak strašně neefektivní ta práce je. Spousta manuálních činností, žádná škálovatelnost a kombinace třeba deseti různých nástrojů, které spolu nespolupracují. Loni jsem si stěžovala Romanovi, jak je to hrozně otravné, a jestli mi nepomůže nakódovat nějakou malou věc, která by to automatizovala. Bylo to v půl jedenácté večer na mojí narozeninové oslavě, tak moc mě to trápilo. Celé léto jsme to pak řešili a postupně mluvili s více než 400 komunitními manažery po celém světě. Zjistili jsme jejich největší bolesti a na základě toho stavíme Talkbase.

R: Já na komunitách pracoval z druhé strany, byl jsem hodně aktivní v open source blockchainových projektech. Při vývoji Talkbase, nám ale nejvíc pomohlo, že jsme si od začátku povídali s top komunitními manažery na světě – s lidmi, kteří stavěli komunity pro Sephoru, Pinterest, Salesforce nebo Google. Naši budoucí zákazníci se stali našimi poradci, sbírali jsme od nich feedback a stavěli produkt společně.

Aktuálně jste získali investici v desítkách milionů korun, váš produkt přitom teprve přichází na trh. Jak se vám podařilo v tak rané fázi přesvědčit fondy jako J&T Ventures a Credo Ventures, které obvykle dávají přednost rozjetému byznysu?
K: Rozhodně máme skvělý tým. Všichni jsme prošli řadou úspěšných startupů, jsme zvyklí na chaos a instantně řešíme problémy. To nám na začátku dalo ohromnou rychlost. Úplně jsme přeskočili fázi rozkoukávání a víme, co máme dělat.

R: Myslím, že naši investoři věří nejen nám, ale i trhu, na který míříme. Komunity dnes ovlivňují vývoj mnoha firem a do značné míry rozhodují o tom, jak budou úspěšné. Přitom nástroje pro jejich řízení a správu se dají spočítat na prstech rukou a teprve se rodí, stejně jako související procesy ve firmách. Náš nástroj je unikátní a máme velkou šanci nastavit fungování celého trhu.

Hned loni v září jste na rozjezd dostali peníze od andělských investorů. Od začátku jste měli jasno, že půjdete cestou rizikového kapitálu?
R: V létě jsme ještě oba byli zaměstnaní v Americe, měli super platy a pohodovou práci. Mohli jsme Talkbase začít stavět jako bokovku, ale trvalo by to příliš dlouho. Přišel by někdo další s většími zdroji. Nás commitment byl od začátku jasný, dali jsme výpovědi a šli do toho po hlavě naplno. Děláme první věc svého druhu a není na co čekat.

K: Díky vlastní startupové komunitě jsme mohli pozvat na kafe spoustu zajímavých lidí a povedlo se nám získat necelých 200 tisíc dolarů od úžasných andělských investorů, primárně z řad místních founderů. Jakuba Jurových z Deepnote, Boženy Řežábové z Gamee nebo Toma Krchy z Around. K nim se přidal třeba Ben Lang, který vede jednu z nejrychleji rostoucích komunit světa pro Notion.

Proč jste si nyní vybrali zrovna J&T Ventures a Credo Ventures?
K: Hledali jsme investory, kteří mají zkušenosti se škálováním do zahraničí. Nechceme si hrát na českém či evropském písečku, náš hlavní trh jsou Spojené státy. Od začátku tam máme firmu a máme podle toho nastavené procesy i kulturu. Credo Ventures do nás investuje už podruhé, byl to i náš andělský investor, což se u nich také nestává úplně často. Líbilo se nám, jaké společnosti mají v portfoliu. UiPath, Productboard, Deepnote, Around…všechny pod sebou mají obrovské komunity. U J&T Ventures se nám zase líbil mindset a to, že se vidí potenciál komunitního trhu. Vedli jsme hodně konverzací s investory, ale právě tito nás uměli nejlépe nasměrovat.

R: Zároveň v tomto kole máme i dva americké investory. První je Plug and Play Tech Center, jedno z nejstarších VC v Americe. Jejich první investice byla do PayPalu, později do Dropboxu nebo Googlu. My jsme nyní jejich první investice v Česku. Druhý je mxv Capital, fond úžasného saasového foundera Marka Ghermeziana, který založil firmu Braze a minulý rok s ní šel na burzu. Máme tedy dva české a dva americké investory, což hezky kopíruje to, jak fungujeme jako firma.

Kdo je typicky vaším partnerem na straně klienta? Mají už firmy dedikované komunitní manažery?
K: Čím novější startup, tím dřív najímá „komuniťáky“. Před pár lety to bylo v prvních 100 lidech, teď je to třeba už v prvních 20. A v poslední firmě, kde jsem pracovala, jsem dokonce na pozici head of community nastupovala jako zaměstnanec číslo jedna. I velké korporáty začínají do tohoto vlaku naskakovat.

Jak silný byznysový nástroj komunity jsou?
K: Za posledních 20 let prošel vztah firem se zákazníky výraznou evolucí. Od podomního prodeje jsme se přesunuli k navolávání, televizní reklamě, přišel boom online marketingu a pak sociální sítě. Dnes už jsou lidé přesycení reklamou a firmy hledají nový způsob, jak stavět vztahy se zákazníky. Sales a marketing házejí špagety na zeď a čekají, co se uchytí. Komunitní manažeři oproti tomu budují obousměrný vztah s lidmi, mnohdy ještě před tím, než se vůbec stanou zákazníky. Tisíce, statisíce lidí jim pomáhají stavět a testovat produkty.

Na jaké zákazníky se primárně zaměřujete vy?
R: My se teď soustředíme hlavně na technologické firmy. Inovace ve způsobech prodeje totiž často přichází právě od nich – mají za sebou VC peníze a potřebují extrémně rychle růst. I proto jsou naši poradci z firem jako Salesforce, Google nebo MongoDB. Když se podíváme na žebříček Top 100 Cloud společností světa podle Forbesu, velká většina z nich má za sebou obrovské komunity.

Co přesně jim Talkbase nabízí?
K: Svět komunitního managementu se dá rozdělit na tři oblasti. První jsou nástroje, kde se komunity sdružují, kterých už jsou stovky. To je Slack, Facebook, Twitter a tak dále. Další fórum jsme ale dělat nechtěli. Pak existuje malá skupinka analytických nástrojů, které se napojí na komunitní prostor a poskytují data. To je takový první specializovaný nástroj, který komuniťáci dostali do rukou, většinu problémů jim ale neřeší. No a pak je tu naše platforma, ve které mohou reálně exekuovat svou práci a stavět komunity. Připravují si projekty, plánují události, komunikují s ambasadory. Na jednom místě mají všechno, co dosud složitě dělali skrze různé tabulky, formuláře, e-maily a messengery.

Komerční verzi Talkbase jste spustili teď v září. Co v tuto chvíli umí a co bude umět v budoucnu?
R: Beta verze byla spuštěna koncem. září, už předtím jsme ale produkty alfě vyvíjeli se společnostmi jako Productboard nebo Canva. Aktuálně Talkbase zahrnuje tvorbu eventů, které pořádá 80 % komunit, správu ambasadorských programů, task management a především CRM s kontakty na všechny členy komunit.

K: Naše vize je, že v Talkbase půjdou organizovat jakékoliv programy, které si komunitní manažer vymyslí. Ať už to bude rozeslání newsletteru nebo třeba uspořádání konference. Přibude contentový kalendář a chceme nabídnout i vlastní analytiku s důležitými čísly pro rozvoj strategie. Obecně platí, že komunitní manažeři v současnosti tráví většinu dne organizací práce a mají málo času reálně se bavit se členy komunit. My jim automatizujeme a usnadňujeme rutinní činnosti, takže se mohou soustředit na to podstatné.

Zpět na výpis článků
Sdílet článek: