Jednou z prvních investic fondu J&T Ventures II. je sportovně herní projekt Live Penalty, jehož samotný první koncept vzniklmezi Prahou a Los Angeles spojením několika zkušených českých týmů z oblasti her, vývoje aplikacía produkce. Jeho zakladatel Pavel Kacerle popisuje, proč se obejde bez výrazných investic do marketingu a jak se podařilo získat pozornost špičkových fotbalistů i klubů.

 

Kdy jste si uvědomili, že něco Live Penalty ve světě chybí?

Pracoval jsem několik let jako visual effects artist pro firmy jako jsou Marvel, nebo Lucasfilm. Při svém posledním projektu jsem se začal ohlížet po možnostech pracovat pro Disney jako součástjejich legendárního marketingového týmu. K tomu, abych je přesvědčil, jsem serozhodl postavit malý tým, v čele s předním českým motion grafikem Lukášem Veverkou a studentem robotiky na ČVUT Matějem Suchým, který by originálnímzpůsobem zviditelnil jeden z jejich aktuálních projektů (Guardians of the Galaxy Vol.2). Po několika dalších úspěšných projektech a konceptech, které sedostaly na milióny zařízení jsme se rozhodli opustit svět filmu a zaměřit se naspojení digitálního a reálného světa fotbalu. Tentokrát, ale nešlo pouze o interaktivní kampaň, ale mobilní hru. V létě minulého roku jsme společně s českou technologickou firmou STRV a produkční společností first. FRAME založili firmu Live Penalty.

 

Jak by se princip Live Penalty dal nejlépe popsat – je to nový druh monetizace her, gamifikace sportu, nebo spíš nová marketingová platforma?

Gamifikace sportu je asi nejblíž tomu,čeho se snažíme dosáhnout. Fotbalové kluby se velmi touží adaptovat na digitální svět a začalyinvestovat do e-sportu. Uvědomují si, že hry jako FIFA, nebo PES, s opravdovým fotbalem nemají zase tolik společného. Digitální hráči nejsou v přímém spojení s tím, co se děje na stadionech. My jsme pojítkomezi těmito světy. Aktivujeme jejich nejdražší klubové assety, tedy živé profesionální hráče, hřiště a samotnou značku.

 

Jak to přesně funguje z pohledu uživatelů?

Hráči z celého světa mohou vyzvat na souboj špičkové fotbalové brankáře – na dálku ovládají speciálního robota, kterého jsme vyvinuli. V první fázi jde o takzvanou eliminační hru, kde hráči soutěží o to, kam půjde střela. Nakonec zůstane jen jeden hráč, který si jde sám vystřelit penaltu proti živému brankáři na druhé straně. Funguje to skvěle – který z fanoušků by si nekopl penaltu třeba proti někomu, jako je legendární Manuel Neuer ze svého obýváku? Navíc je většinou součástí i živý komentátor, v posledních kolech už bývá atmosféra poměrně bouřlivá. Vzhledem k tomu, že v současné době naší hru testujeme s předními českými brankáři, tak už se nám několikrát stalo, že hráči ze samotné nervozity poslední střelu neproměnili, nebo naopak našemu hrdinovi v brance nedali šanci, což se pochopitelně podepsalo na náladě nejen jich samotných, ale všech sledujících.. tohle jsou velmi silné sportovní a emotivní momenty, na které cílíme.

 

Hra už tedy běží?

V březnu jsme spustili testovací provoz, aplikace je na Apple Store a Google Play. Naplánované je nejprve zaměření na Česko a Slovensko. Dohodli jsme se na účinkování s českými brankáři, jako je například Filip Nguyen, Ondřej Kočí nebo Přemysl Kovář. Hra se nicméně sama rychle rozšířila i do jiných států – máme spoustu hráčů třeba v Bulharsku, ozývají se nám i influenceři. Samotné nás překvapuje, odkud lidé přibývají,bez toho abysme hru v dané lokaci nějak propagovali.

 

Máte domluvené i zahraniční kluby?

Jsme v kontaktu s Bundesligou, ve druhé půlce letošního roku chceme začít intenzivně cílit na německý trh. Důležitým klubem, se kterým jsme ve spojení, je například Bayern Mnichov nebo Wolfsburg. Jsme domluveni, že ve chvíli, kdy koncept úspěšně otestujeme s českým klubem, začneme jednat.

Naší výhodou je, že se primárně nemusíme starat o marketing, ten nám přináší osobnosti fotbalistů a kluby samotné. My jim za to vytváříme nový monetizační kanál, který v předchozí historii nebyl možný.

 

V jaké jste nyní fázi?

Prošli jsme německým akcelerátorem leAD, který založili potomci Adiho Dasslera, zakladatele Adidasu. Jde o intenzivní tříměsíční program v Berlíně, který zakončuje investiční Demo Day. Součástí je i velký německý server Sport1, který v současné době vlastní 4% naší firmy, stejně jako leAD. Nyní k nám vstupuje fotbalový reprezentant Jakub Jankto a J&T Ventures. Zatím jsme v seed fázi, brzy ale bude následovat další investiční kolo.

 

Jak jste se dali dohromady s J&T Ventures?

Bylo to trochu obloukem, jak to v životě bývá. Dělal jsem rozhovor pro Forbes, díky čemuž jsem se spojil s viceprezidentem Vodafonu. Ten mě propojil s marketingovou ředitelkou a ta nám doporučila J&T Ventures, respektive Martina Kešnera a Nápad roku. Už o nás věděli a zjevně je to zajímalo, takže jsme se začali bavit o vstupu.

 

Máte v hledáčku i jiné sporty než fotbal?

Konceptů máme mnoho, původně jsme dokonce začínali s ledním hokejem. Mluvili jsme tehdy například se San Jose Sharks v Kalifornii. Rychle nám nicméně došlo, že bychom naopak měli začít s největším sportem světa, což je právě fotbal. Penalta je navíc neuvěřitelně vděčná ke komunikaci, samotnému konceptu pokutového kopu rozumí celý svět. Jižní Amerika, Asie, Afrika – to jsou hlavní místa, která chceme spojovat s evropským fotbalem. Máme ale připravený i baseball a další sporty, pokud naše spojování atletů s digitálním světem bude fungovat.

 

Jak bude Live Penalty vydělávat peníze?

Máme vlastní herní měnu, kterou se platí účast v jednotlivých eventech. Stejně tak vám nabízíme speciální funkce, jakými jsou například ovládání rychlosti střely, nebo rotace míče, případně zkrášlení vašich herních prvků klubovým logem. Měnu je nicméně možné získávat nejen za peníze, ale i skrze dobré výsledky ve hře nebo sledováním reklamy. Chystáme i speciální VIP akce, při kterých si můžete zahrát proti svým oblíbeným sportovcům v malých skupinách. Kromě základní měny počítáme také s brand aktivacemi.

Zpět na výpis článků
Sdílet článek: