Navenek se chovají jako běžní kolegové ve firmě. Pošlete jim mail nebo zprávu se svým požadavkem a oni vám seženou, co potřebujete. Existují ale jenom virtuálně. Roboti z dílny chorvatského start-upu Robotiq.ai od lidí přebírají rutinní procesy v bankách nebo na úřadech. U příležitosti oznámení investice fondu J&T Ventures se o svou vizi podělili zakladatelé firmy Marko Gudelj a Darko Jovišić.

Můžete uvést konkrétní příklady činností, které vaši roboti zvládají?

M: Robot dokáže prakticky cokoliv, co na počítači dělá člověk. Procházet data, dělat reporty, shánět informace, komunikovat. Zároveň ale může dělat i mnohem techničtější věci, jako je komunikace s databázemi nebo přes API. Obecně cílíme na strukturované procesy, které lze automatizovat. Spousta lidských činností se ve firmách rutinně opakuje desetkrát, stokrát nebo tisíckrát denně.

D: Uvedu konkrétní příklad. Firma požádá svého bankéře o potvrzení úvěru. Bankéř pošle e-mail na jiné oddělení, kde si to přečtou, poskládají potřebné informace, vyplní nějaký dokument, pošlou ho bankéři zpátky a případně zinkasují poplatek. V našem případě bankéř pošle ten samý mail robotovi, který si stáhne přílohu, ověří a vyplní všechna data a okamžitě vrátí výsledek. Je to nesrovnatelně rychlejší, spolehlivější a hlavně škálovatelné.

Čím se odlišujete od hlavních konkurentů, kteří se robotické automatizaci procesů věnují?

D: Středem všeho je pro nás slovo jednoduchost. Jednoduché nasazení robotů, uživatelsky příjemné rozhraní, ale také jednoduchá správa a údržba. Představili jsme například videology – když robot narazí na technický problém, vytvoří video, které si můžu pustit a snadno pochopit. Jednoduchost razíme i v licencování, každý může službu používat a platit tak, jak mu to vyhovuje. Poměrně unikátní součástí našeho produktu je také integrovaný chatbot.

Skrze chatbota můžu komunikovat přímo s jednotlivými roboty?

D: Ano, i to je možné. Není to ale nějaký generický chatbot někde na WhatsAppu. Je vestavěný přímo tam, kde zaměstnanci firmy komunikují. Není tedy potřeba žádný specializovaný nástroj, může být integrovaný třeba ve Slacku nebo Teams. Je to prostě další člen týmu.

Mívá váš zákazník představu, jaké činnosti chce automatizovat, nebo děláte nějaký procesní audit?

M: Je to různé, většinou ale svou firmu znají nejlépe oni sami. Obejdou ji, posbírají různé ubíjející procesy, které jsou strukturované a mají velký objem, a řeknou nám o nich. Robota je třeba naprogramovat na míru, budujeme nicméně síť licencovaných partnerů, kteří dokážou službu zákazníkům představit, prodat i implementovat.

Kdo jsou vaši typičtí zákazníci?

M: Je to poměrně pestré. Naším zákazníkem je třeba Sberbank v Srbsku, konzultační společnost BDO v Rakousku, město Záhřeb, německá společnost Hörmann Automotive, start-up Rimac Automobili vyvíjející elektromobily, telekomunikační společnost z Jihoafrické republiky, američtí brokeři nebo chorvatské banky a instituce.

Kdy jste přišli na to, že takový produkt je na trhu potřeba?

M: Já i Darko máme technické vzdělání, ale vyzkoušeli jsme si leccos – marketing i obchod. Jako konzultanti jsme pracovali s existujícími RPA řešeními a věděli jsme, co nám na nich schází. Byla moc komplikovaná, některé funkce chyběly. Věřili jsme, že můžeme být rychlejší a lepší. Zároveň jsme z této technologie byli hodně nadšení, dělali jsme si kurzy na machine learning a AI, vnímali všeobecný buzz. Protože jsme spolu vždy chtěli něco dělat a načasování bylo skvělé, v roce 2018 jsme založili firmu. Je to i osobní výzva – vytvořit něco, co může mít světový úspěch.

Jaké je aktuálně podniklatelské prostředí v Chorvatsku?

D: Je to lepší a lepší, v posledních letech tu vznikla řada velkých úspěchů. Infobip je globální firma, Rimac dělá elektrická auta pro Porsche nebo Hyundai, byly tu exity IT start-upů, gamingových firem nebo digitálních agentur za desítky milionů dolarů i více. Skoro každý měsíc přichází nějaká velká zpráva a Chorvatsko na sebe díky tomu přilákalo pozornost. Znamená to sice, že je těžší najít schopné zaměstnance, ale i tak je to úžasný pokrok.

M: Je také zajímavé, že naši dva hlavní konkurenti jsou z Rumunska a Řecka. Takže pokud jde o oblast RPA, je náš region poměrně žhavá oblast.

Jako investora jste si vybrali fond J&T Ventures z České republiky. Nebylo by jednodušší najít lokálního investora?

D: Mluvili jsme se spoustou investorů, protože jsme chtěli najít toho pravého. Měli jsme poradce, který nás varoval, že bude potřeba nejméně 30 až 40 schůzek, než ho najdeme. Nevěřil jsem tomu, ale nakonec to bylo přesně tak. J&T Ventures byli první, kde jsme cítili, že do sebe všechno zapadlo – sedli jsme si lidsky, vedli jsme skvělé diskuze o produktu i strategii a moc se nám líbí, že jsou součástí velké skupiny s přístupem k bankám a retailu. Nejde jen o peníze, skutečně nás aktivně propojují s potenciálními zákazníky.

Teď máte díky investici i větší svobodu. Co chystáte na další roky?

D: Poslední dva roky jsme se plně soustředili na vývoj produktu. Náš software je snadný na používání, ale velmi těžký na vytvoření. Od začátku nicméně bylo v plánu hodně zapojit machine learning a AI, na což se teď chceme mnohem víc zaměřit. Vytvoříme proto samostatný vývojový tým. Pokud jde o to hlavní, nemůžu jít bohužel do podrobností, protože to bude naše tajná přísada a chystáme se ji patentovat. Řekněme ale, že plánujeme udělat roboty ještě mnohem rychlejší a robustnější. Věříme, že to bude opravdu zásadní průlom.

M: Obecně věřím, že osobní digitální asistenti jsou budoucnost. Budou nám připravovat podklady pro naše rozhodnutí a řešit za nás rutinní pracovní úkoly.

Cílíte spíš na menší firmy, nebo velké korporace?

M: Naše technologie je připravená pro velké korporace, tam má největší dopad. Mají obrovské množství procesů. Na ně ale útočí i naše větší a starší konkurence. Zároveň proto vytváříme standardizované boty jako dostupnou službu pro menší firmy. Hledáme specifické procesy, které můžeme automatizovat u mnoha zákazníků současně.

D: Každá firma například potřebuje komunikovat s finančními úřady a vždy to probíhá podobně. Proto by takovou činnost mohl zastat robot.

A na závěr otázka, kterou jistě slyšíte často – nepřipraví vaši roboti spoustu lidí o práci?

D: V rámci projektů, na kterých pracujeme, zatím žádné propouštění nenastalo. A to ani u vysoce komerčních klientů orientovaných na efektivitu. Jde spíš o to, že firmy jsou efektivnější, mohou rychleji a ve velkém množství odbavovat požadavky klientů, a lidé se mohou věnovat komplexnějším úkolům, které přináší větší hodnotu. Každá nová technologie navíc otevírá řadu nových pracovních pozic.

M: Líbí se mi věta, že RPA osvobozuje roboty v lidech a jim nechává čas na kreativní práci.

Zpět na výpis článků
Sdílet článek: